FOR BIKES 2018 – Střípky a postřehy z veletrhu

Ahoj.

Konečně se mi po letech „poštěstilo“ a nebyl jsem v době konání veletrhu na tréninkovém kempu v zahraničí a tak jsem mohl navštívit výše uvedenou akci- pár střípků a postřehů níže:

Axon – ano náš titulární „chlebodárce“ byl zastoupen nemalým prodejním stánkem s nabídkou spousty cyklo doplňků jako různé oblečení přes návleky po brýle. Jen možná trochu škoda, že všechny doplňky oblečení byly pocitově buď přímo a nebo hodně v černé barvě, asi neutrální a nejspíše dle hesla, že v jednoduchosti je síla a černá se asi hodí skoro ke všemu ostatnímu.

Adidas – nechal jsem si představit brýle – moc zajímavé provední: výškově stavitelné stranice (3 úrovně), vyjímatelné / výměnné a to za použití kompletně „plastových“ (ten materiál měl nějaký honosnější název) kloubů (takže nemělo by to „korodovat“ díky potu, předpokládám), odepínatelné potítko(!!!) aneb lištička s kouskem „molitanu“ na horní hraně brýlí, který přiléhá na čelo a snad by měl zabránit kapkám potu „klouzat“ po sklech (toto se dá mj. docela pořešit i impregrací skel, což mám vyzkoušené). Trochu mě zamrzelo, že není možné koupit všechny díly brýlý zvlášť, aby si každý mohl sestavit v daném typu s vou pref erovanou barevnou a výbavovou variantu.

Akukola – skoro všude bylo nějaké to kolo s elektromotorem – vystavené elektromotory měly dokonce 750 a i 1000W (1kW)!!! (Naštěstí se takovéto výkony nedaj schovat do silničního rámu :o)

BBB – Menší stánek s příslušenstvím k brzdám (špakly, destičky) a nářadím (multiklíče, pumpičky, …).

Besip – měli tam stánek, zapomněl jsem je „poškádlit“ s tim, aby už konečně zlegalizovali resp. prosadili jízdu skupinky po dvojičkách …

Campanoglo – viděl jsem konečně a „naživo“ resp. živou jejich elektronickou / elektrickou, prostě zkráceně „elektrosadu“ EPS – velmi zajímavě fungovala přehazovačka (přesmakač jsem nezkoušel), která se přestavila asi trošku více a poté si kousek „couvla“ – přišlo mi to logické, ale to couvnutí by asi mělo následovat dříve / rychleji po prvotním přestavení, ale zkoušel jsem to bez šlapání, ale nevěřim, že to má logiku sledující rychlost šlapání

Canondale – tak tuto značku jsem nikde nezaznamenal o to více jsem si všiml reklam na internetu, takže jiný formát prezentace značky – elektronický. :o)

Canyon – Zajímavý byl „grejvl“ „dvojplošník“ – označení dle atypických řidítek „beranů“ spojených uprostřed oblouků a potom ještě zploštěně klasicky nahoře – uchycení do představce bylo právě na tom spodním propojení a tím pádem byla nižší stavba u hlavového složení (jakoby aerodynamicky čistější a přitom ne tak vysoké jako u „Lůků“)
https://cyclingtips.com/2018/03/canyon-grail-gravel-bike-first-ride-review/

Disky – diskové brzdy na každém typu kol i na městských „oldskůl“ typech, kde dokonce na jednom byly i hydraulický ráfkový :o)

Dukla – měli tam takové mikro pódium a na něm trenažér s jako časovkářským kolem a na něm blonďatá holčina (nevim jestli zrovna Jarmila Machačová, ale ta je myslim trošku při těle), pokecávala s vedle stojícími a to bych nebyl já, abych neudělal nějaku kulišárnu tak jak to dělá jeden pán mě, když v chodbě „dráždim“ válce a on mi je přibržďuje botou a jak jsem to udělal i předsedovi v Toskásku a tak jsem se za ni postavil na to mikropódium, lehoučce jsem se dotknul toho pogumovanýho kola vzadu a hned se úplně zastavilo. Safra. Všichni včetně ní se na mě koukali, trapas a tak jsem jí ukazoval, že musí šlapat … úúúúuuuu … s Pepou jsme to diskutovali, jako že tam nemohla jet žádný watty a tak jsem si k ní do&sca ron;el n a pokec: tak na monitoru měla jen 100 až 150W, hmmm takže nic, ani si tam moc nepřidávala, ale zajímavá informace je, že prý maj dráhaři maximální kadenci 200, sice nevim po jak dlouhou dobu a za jakýho výkonu, ale i tak je to masakr, já jednou naměřil asi 165 – 175, ale jen na zlomeček sekundy … na malou placku samozřejmě.

Duratec – tak jsem konečně viděl na vlastní oči nový rám Phantom, resp. celé kolo na něm postavené na jednom stánku jiného vystavovatele, tak jsem odešel, že jej obhlídnu detailněji jinde, žel neúspěšně a bohužel už jsem se k němu nevrátil. Ale dostal jsem mejlem: https://www.facebook.com/duratec.eu/posts/10155390329183341 – mno tak snad si jej brzo prohlédnu detailněji.

Dřevěný rám – v jednom stánku měli vystavený rám vyrobený né úplně triviálním spojením několika dřevěných dílů, byl sice bez vidle a působil, že by něco mohl vydržet, pár km, jeden, dva? :o) (třeba i více)

Dt Swiss – moc hezký náby – jakoby šikmo odfrézovaný pro přímo uchycený dráty, výplety mi u některých (i jiných) kol přišly neuvěřitelně tuhý (dráty nešly prohnout / přihnout k sobě)

Festka – Kromě vymazlených kol, rámů i ukázka „karbonových vláken“ a vyrobených „trubek“ s hezkým vzorem, pokec: karbonový trubky jim „splétá“ stroj z důvodu přesnosti „pletení“. A fakt to dělaj v Sušici v „atypickém baráku“ u řeky firmy CompoTech, na kterej jsme tam kdysi koukali. Taky byli donuceni vyrobit velmi lehký rám, designem podobný Duratecu – potenciální problém pro nové (karbonové, Duratec) rámy: vymačkávání dosedacích ploch u patek, prý nejčastější závada.
http://www.compotech.com/cs/project/cyklo-technologie/

Garmin – měli stánek s přestavením svého nemalého portfólia produktů, bohužel formou statických atrap, ale Pepovi radili jak poladit problém v komunikaci jeho Garmina

Giant – a ne jen u nich vtipná triatlonová kola s gumovými jakoby „aerokapsičkami“ (na gely) za hlavovým složením a dokonce i s plochým bidonem / rezervoárem nad předním kolem, samozřejmě s brčkem

Hervis – nabízeli slevu 20% na vystavené zboží, koupil jsem si „švýcarský“ masti, tak snad to bude dle hesla, kdo namaže, ten jede :o)

Isostar – tak už nedělaj jen pití, ale i gelíky a tyčinky, vzorky jsem zakoupil

Keramický věci – stánek, kde měli v sáčku řetěz, úplně bílej a ještě jakoby v bílým prášku, vypadalo to docela „divoce“, snad to není novej způsob jak pašovat drogy. Viděl jsem tam i pod sklem převodník, který byl kombinací karbonu a titanových zubů, hmmm

KLS – vcelku nic, ano existují i mechanické kotoučové brzdy, nutno prý chtít ty „s hrazdičkou“, aby se jedním pístkem nepřihýbal kotouč, zaujaly brýle v „dizajnu“ co vozil tuším cyklokrosař Mathieu (https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2017/11/CORVOS_00028598-067_preview.jpeg) a určitě někdo další, ale není mi jasné od koho je „okopčili“, jo nebyly úplně přesně stejný, přišly mi moc mohutný, asi mám moc malej ksicht

Kraje – spousta krajů z Čech i zahraničí tam měla stánky, apka pro Prahu mě už nezajímá, stejně jsem po Praze jezdil / závodil mezi autama po silnicích a prý jde jezdit i ve střední Itálii „vedle“ Bologni, tak snad někdy příště místo Toskánska a již profláknutý oblasti Grosseto / Follonica …

Limar – helmy – velmi mě zaujal jakoby obrovský váhový rozdíl u jejich (prý světově) nejlehčí helmy mezi velikostmi M a L, opravdu to bylo „cítit“, používaj odlehčený „řemínky“ (prostě jsou uprostřed minimalizovaný), dělaj i připínací blikajdu na kolečko, ale to už má asi i Lidl u svých „lidlohelem“, zadní polstování se už nedává. Byl i jiný stánek s helmami s integrovaným osvětlením a dokonce jsem i někde objevil helmu, která měla vnitřní deformační zónu jakoby ze slepených krátkých brček alá „včelí plástev“, zajímavé – výrobce nevím

Mavic – kola Ksyrium Elite(?) Exalith Pro – velmi zajímavý povrch brzdných ploch pro ráfkové brzdy, prostě asi jako si to dělaj „cykloartisti“ (cyklotrialisti) – prostě jsem u jednoho viděl, jak měl ručně vypilovaný drážky na ráfku, teda musela to bejt nekonečná práce. Tady u toho fabrickýho provedení by mě zajímalo, jak to funguje při delším používání, jak je to třeba čistit(?). Zajímavý byl i výplet, kde na jedné straně zádního kola (vzdálenější od kazety, přímý výplet) byly použity snad kulaté karbonové dráty a co jsem (na webu) koukal, tak asi i Mavic začal péct výplet alá „lajtwajt“ …

Merida – silnička na kotoučích prý 7kg vážící a hlavně pevné osy nejspíše bez závitu(!) – tedy zřejmě pro rychlé vyjmutí „osy“ pouhým povolením a pootočením o 90° – nezkoušel jsem to rozebírat, ale konec osy zakončený jakoby „T“éčkem který bylo prostrčený štěrbinou a přes vytvarovanou podložku po pootočení přitažené – hmmmm, někdo přemýšlel!

Měření výkonu – u isostaru měli nějaký dva trenažéry na nějaké asi soutěžení, ale jinde byla zjevně soutěž v největším minutové výkonu, sice jsem sebou měl „týmovou kůži“ a i tretry, ale chuť už nee. Ve výsledkové tabulce byly nejlepší výkony na jednu minutu někde kolem 650W a čísla někde kolem snad 6,7W/kg +/-

MTB – jednopřevodníky, strašný „ježci“ vzadu, na grejvlech se to začíná přibližovat

Nutrend – nevšiml jsem si ničeho nového, jen jsem si neuvědomil, že i mnou neoblíbené balení gelů v sáčcích bych také dokázal „bezpečně využít“. Něco jsem koupil. Nabídka „výživy“ byla celkově docela pestrá na spoustě jiných stánků.

„Oukley“ a kopie – komplet stánek s originál brýlemi a potom jinde stánek s kopiemi jejich brýlí za „sedmikilo“ – se fakt divim, že to tam bylo

Penco – dobré „tyčky“, vzorky zakoupeny, „longenerdži“ tyčka chutná, 50g za 25,- = 5x dražší než lidláckej sójovej suk, kterej teda NEmá těch 1,6% Bécéáček a je pravdou, že v něm fakt neni ta rumová příchuť :o), což asi bude dělat ten největší rozdíl, protože jinak ten „lidlsuk“ vychází složením o maličko lépe, když pominu ty bécéáčka

Siwak – tak prý přírodní kartáček na zuby, mno docela bych to i vyzkoušel, ale hlavně bych se chtěl pokusit si nechat narůst ten strom, zajistit mu sucho přece není problém, rostliny, které nepotřebují (moc) zalévat jsou jediné, které u mne přežívají (jako aloe)

Shimano – zaujaly mne následující věci, možná byly i u jiných sad:
„chlupaté“ konce lanek u přehazovačky prostě mezi koncovým uchycením a úchytem bovdenu s krytkou bylo lanko jakoby trošku chlupaté. Nyní snad u všech sad jiná „geometrie“ přehazky – lanko končí směrem ke středu kola, tedy ne ven = kvůli menšímu přesahu ven / od středu kola (přehazka tím tolik nevyčuhuje)
A také zajímavé mi přišlo, že přehazky nebyly podélně vypružené, prostě co jsem „ošahával“, tak jakoby byly napevno a k tomu mne překvapilo, že při nastavení na nejmenší pastorek potom řetěz obepínal pastorek možná JEN max. z jedné třetiny jeho obvodu(!). Možná ani to ne – že by špatné seřízení?
Okukoval jsem i tretry, nejvyšší řada má krásnou modrou metalízu – opravdu moc hezká barva! Pro men zajímavá byla Boa kolečka s jejich funkcí rychlého uvolnění povytažením kolečka. Bohužel mi přijde umístění koleček na boku trošku nešťastné. Myslím, že nyní u Sidi maj kolečka jakoby v ose „boty“ – takže teoreticky méně náchylné na poškození např. při pádu. Zajímavého detailu u treter jsem si všiml na vnitřku pat, kde u vyšších řad treter Sidi je použita stavitelná „patní objímka“ pro fixaci paty nohy v tretře, ale tuto složitější funkci mají jiní výrobci pořešenou hrubým povrchem, doslova alá smirkový papír u patní v&y acute;st élky (či podešívky nebo jak se tomu obuvnicky správně říká) – hmmm vtipné řešení (jak je to výhodné by ukázal až čas).

Sweep – měli tak výrazně barevný oblečení, až jsem nic nechtěl

Thule – prověřoval jsem jak to maj s testováním nosičů kol, co vydrží resp. jak rychle s nimi se dá jet (zda těch Mančíniho tacho stošede je oukej) a jak je to s tou cedulí (do Itálie), mno tak nějak dle (mých) představ

Zipp – viděl jsem tam jen starý 808, nový „zubatý“ profily jsem neviděl a tak jsem ani nezkoušel tu „legendární“ vůli

a

ZÁVOD: Jirka Ježek spolukomentoval kritérijní závod, docela mu to šlo, byla u toho asi televize, prostě spousta kamer(amanů), nikdo nefandil, připadalo to nudné, jakože se moc nejede. Závodil i Jarda Kulhavý a byl zvláště ze začátku vidět, vidět byl i „Néža“, jehož i Jirka ocenil. Po půli Nesveďák odpadl a zůstal v druhém balíku. Tak se asi muselo trošku jet. Zásadní zjištění mě ale nepotěšilo až doma po propočítávání rychlostí (protože nikdo z 2 odstoupivších, co jsem potkal, neměl tacháč): jezdili nejspíše tuto trať: https://mapy.cz/s/2xfWb

v horším případě o kousek delší a nejrychlejší kola, co jsem stopoval měly 90 sekund a to už vychází na průměrnou rychlost kolem 48k m/h a to tam měli 6 „pravoúhlých“ zatáček, do kterých brzdili – tak se připravte na pohárový závody, bude to „fičák“!!!

Celkově toho tam bylo spousty na detailní prostudování by člověk potřeboval minimálně 2 dny …
————————-

S pozdravem

Richard Löbl ml.